
Стаття в газету "Нове життя"
Телебачення і здоров’я
дітей
Проблема «діти і телебачення» хвилює всіх. На сьогоднішній день для кожної дитини
телебачення стало улюбленою іграшкою яка замінює книгу.
На сьогоднішній час процес спілкування батьків і дитини ускладнений. Адже
телебачення займає весь вільний час, роблячи дітей адитивними й залежними.
Перегляд телевізійних передач, реклами, мультфільмів негативно впливає на
емоційний фон і поведінку дитини.
Телебачення
чимало уваги приділяє програмам, розрахованим на дітей та підлітків. Звичайно
ж, на ще не повністю сформовану дитячу психіку дуже легко впливати. Діти щодня
дивляться закордонні мультфільми, сповнені агресії, зневаги до оточуючих. А
підліткам відкривається дивовижний світ шоу-бізнесу, де нормою є розкіш,
багатство і слава. До того ж, побачене на телеекрані одразу сприймається як
реальність. Телевізор міцно тримає біля себе молоде покоління.
Теорії,
в яких доводиться, що захоплення телебаченням спричинене чимось одним, і що це
захоплення можна усунути простим педагогічним втручанням або забороною, -
неправильні. Вплив засобів масової інформації на життя родини зростає через
зайнятість батьків, через
небажання відстежувати якість інформації, що призводить до ослаблення
батьківського впливу на дітей. Засоби масової інформації впливають на загальний
стан дитини: спричиняють зниження фізичної та соціальної активності, появу
неусвідомлених страхів, пов'язаних, наприклад, із переглядом художнього фільму,
формування сумнівних цінностей, схильність долати проблеми наодинці.
У
випадку відсутності контролю батьків за змістом і часом перегляду
кінопродукції, телебачення негативно вплине на розвиток дитини. Буде
спостерігатися:
ü Зниження фізичної, інтелектуальної та соціальної
активності. Коли дитина дивиться телевізор, вона втрачає інтерес до інших видів
діяльності.
ü Агресивна поведінка: жорстокість,
агресивність телегероїв підвищують агресивність дитини в житті.
ü Поява страхів: дитячій свідомості властиво
все сприймати буквально. Екран має ту ж силу, що й реальні події. Навіть якщо
дитина не боїться «страшних» героїв під час перегляду, вона може згадати
побачене потім і злякатись уві сні. Діти починають розуміти різницю між
реальністю й вигадкою тільки в шкільному віці.
ü Зниження соціальних цінностей. Деякі
передачі пропагують терпимість, уміння ділитися, доброту й чесність.
ü Невміння долати проблеми. Дитині, повністю
відданій телевізору, згодом важче приймати рішення, нелегко долати труднощі.
ü Затримка інтелектуального розвитку та соціальної
адаптації.
ü Слабкий розвиток уяви і творчих здібностей.
Візуальна інформація простіша для сприйняття і, за рідкісними винятками,
залишає мало місця для міркувань і творчих ідей.
ü Ослаблення зв'язків із родиною та зовнішнім
світом.
ü Установлення меж. До 18 місяців діти взагалі
можуть обходитися без телевізора. З 18 місяців півгодини в день – цілком
достатньо, починаючи з 2 років – не більше 1 години;
ü Дотримування обмежень. Планування
діяльності дитини після перегляду передачі;
ü Правильне планування часу;
ü Спільний перегляд телепрограм дає змогу
коригувати побачене, пояснювати вчинки героїв;
ü Творчий підхід може виявитися в переказуванні
побаченого дитиною або в зображенні малюнків на теми побаченого;
ü Уникнення використання телевізора як винагороди
або покарання;
ü Активна протидія негативній інформації з
телеекрану;
ü Формування позитивних цінностей за
допомогою пояснення негативних учинків героїв телепередач.
Декілька порад для батьків
Ø достатня дистанція між
дитиною і телеприймачів. Повинна бути не менше 3-4 метрів.
Ø освітлення в кімнаті ввечері і затемнення вдень;
Ø сила звуку не повинна бути гучною;
Ø термін перегляду телепередач визначається режимом
дня;
Ø прогулянка, ігри, виконання домашніх завдань,
читання книг мають виконуватися за режимом дня —вчасно і незаперечно.
Ø телебачення не повинно перетворитися для дитини
у своєрідний наркотик —"телеманію"
Ø спрямовувати і координувати ставлення дитини до
телебачення можна тільки доти, доки у неї не сформувалася звичка проводити весь
свій вільний час біля телевізора. Тому старайтеся своєчасно зацікавити дитину
іншими джерелами інформації і новими справами.
Ø частіше дивіться телепередачі разом із дитиною. Корисно ознайомити її з основами телемистецтва. Попросити дитину відповісти на
запитання.
Ø обговорюйте програму на тиждень у колі сім'ї і
плануйте, які передачі хто дивитиметься і коли.
Ø обмеження перегляду
телевізора за часом. Від 3 до 7 років діти можуть дивитися ТБ не більше 50
хвилин на добу. Діти старше 7 років не більше 2 годин.
Ø ТБ дивимося сидячи, голова повинна бути пряма.
Це
мінімальні вимоги, діти, молодші двох років, дивитися телевізор не повинні взагалі, оскільки при цьому йде
навантаження не тільки на очі, але і негативно впливає на центральну нервову систему.
Отже, подбайте, щоб життя дитини не було нудним,
одноманітним, безрадісним. Створивши сприятливе середовище, можна підвищити
коефіцієнт розумового розвитку дитини.
Немає коментарів:
Дописати коментар