
Обдарованість – це високий рівень здібностей людини, що дозволяє їй досягти
особливих успіхів у певній галузі діяльності. Розрізняють загальну і спеціальну
обдарованість. Загальна розумова обдарованість виявляється в оволодінні всіма
видами діяльності, для успішного здійснення яких необхідні певні розумові
якості. Спеціальна обдарованість пов’язана з певними видами діяльності, в яких
вона найбільше розвивається.
Розрізняють обдарованість:
соціальну – лідерську;
художню –
музичну, образотворчу, сценічну;
психомоторну – спортивні здібності;
інтелектуальну –
здатність аналізувати, мислити, зіставляти факти (серед інтелектуальних дітей є
такі, які навчаються відмінно з 1-2 предметів і не встигають з інших);
академічну –
надзвичайна здатність до навчання взагалі, стають відмінними спеціалістами;
творчу –
нестандартне бачення світу й нешаблонне мислення (але такі діти часто не
досягають поставленої мети і є невдахами. З дитинства вони всіх дратують.
Важливо таку дитину побачити і допомогти їй).
Для виявлення обдарованості використовують
різні методи: від найпростішого батьківського спостереження до спеціально
розроблених стандартизованих тестових завдань.
Обдаровані діти наділені високим творчим
потенціалом і високим рівнем розвитку здібностей. Здебільшого найважливішими
характеристиками обдарованих дітей вважають:
– надзвичайно ранній вияв високої
пізнавальної активності й допитливості;
– швидкість і точність виконання
розумових операцій, що зумовлене стійкістю уваги та оперативною пам'яттю;
– сформованість навичок логічного
мислення; багатство активного словника; швидкість і оригінальність
вербальних (словесних) асоціацій;
– виражена установка на творче виконання
завдань;
– розвиток логічного мислення й уяви;
– володіння основними компонентами уміння
вчитися. Важливою характеристикою обдарованості є креативність — здатність до
творчості. Згідно із психологічними дослідженнями основою обдарованості є
закладений від народження творчий потенціал, який розвивається впродовж усього
життя людини. Він не залежить безпосередньо від рівня розумових здібностей,
оскільки діти з високим рівнем інтелектуального розвитку іноді володіють
незначним творчим потенціалом.
Немає коментарів:
Дописати коментар