вівторок, 9 лютого 2016 р.

Психолого-педагогічний супровід навчально-виховного процесу

Психологічна служба освітньої установи є інтегративним явищем, що являє собою єдність чотирьох складових або аспектів, – наукового, прикладного, практичного та організаційного.
Місією психологічної служби є створення психолого-педагогічних умов, які забезпечують духовний розвиток кожної особистості що є складовою навчально–виховного процесу, її душевного комфорту, що лежить в основі психологічного здоров’я та гармонійного функціонування в умовах ефективної та продуктивної діяльності закладу освіти.
Основні види діяльності практичного психолога: психологічна просвіта; психологічна профілактика; психологічне консультування; психологічна діагностика; корекційно–відновлювальна та розвивальна робота.
Психологічна служба покликана підвищувати психологічну культуру вчителів та учнів, забезпечувати належний рівень їхньої психологічної компетенції, сприяти психологічній підтримці навчально – виховного процесу та допомагати у розв’язанні різноманітних особистих і професійних проблем, які мають психологічне підґрунтя.
Професійні дії практичного психолога реалізуються в таких основних видах діяльності:
Діагностика: соціальне і психолого-педагогічне обстеження всіх учасників навчального процесу; моніторинг змісту та умов індивідуального розвитку дітей та підлітків, визначення причин, що утруднюють розвиток та навчання.
Профілактика: систематична робота, спрямована на попередження відхилень у розвитку особистості, профілактику виникнення конфліктів та проблем у міжособистісних стосунках тощо.
Психологічна експертиза: визначення психічних якостей, здібностей та перспектив розвитку особистості, структури та змісту спілкування в колективі у відповідь на запити різних органів управління системи освіти, оцінка психолого-педагогічної ефективності нових технологій навчання та виховання тощо.
Психологічна прогностика: проектування змісту та напрямків індивідуального розвитку дитини, складання на цій основі життєвих планів, визначення тенденцій розвитку групи, міжгрупових процесів, освітньої ситуації в цілому, участь у плануванні освітньої політики тощо.
Консультативно-методична допомога всім учасникам навчально-виховного процесу з питань навчання та виховання, розвитку дітей та допомога органам державного управління освіти в оцінці професійної придатності педагогічних та управлінських кадрів.
Психолого-педагогічна корекція: здійснення психолого-педагогічних заходів для усунення відхилень в індивідуальному розвитку та поведінці, у міжособистісних та міжгрупових взаєминах, формування адекватної життєвої перспективи, подолання різних форм девіантної поведінки тощо.
Психологічна просвіта: підвищення психологічної культури всіх учасників навчально-виховного процесу, роз'яснення змісту, завдань психологічної служби тощо.
Соціально-психологічна реабілітація: надання психолого-педагогічної допомоги учасникам навчально-виховного процесу, які перебувають у кризовій ситуації, перенесли психічні травми, стреси, тяжкі хвороби тощо з метою адаптації до нових умов.
Основні напрямки роботи психологічної служби в школі такі:
  • Готовність до школи. Адаптація учнів.
  • Робота з дітьми, які потребують особливої уваги.
  • Психологічна підтримка обдарованих дітей.
  • Психологічний супровід професійного самовизначення.
  • Робота з педагогічним колективом.
  • Формування психологічного здоров’я учнів, психологічна просвіта.
Актуальність психологічного супроводу навчально-виховного процесу у Cвіршковецькій ЗОШ зумовлена новими соціальними вимогами, стратегічними змінами розвитку освіти України та загальносвітовими тенденціями. Забезпечуючи психологічну складову організації шкільного навчально-виховного середовища практичний психолог намагається забезпечувати створення умов для розвитку індивідуальності кожного вихованця, формування в них готовності до самостійного життя.
Психологічна служба закладу є основною ланкою в системі соціального і психологічного забезпечення сучасного шкільного навчального закладу. Основною метою діяльності психологічної служби є сприяння збереженню та зміцненню здоров’я вихованців, підвищення їх адаптивних можливостей, створення умов для повноцінного й гармонійного розвитку всіх учасників навчально-виховного процесу, посилення розвивального і виховного компонентів шкільної освіти. Діяльність спеціаліста психологічної служби спрямована на забезпечення, захист прав і свобод дітей та учнівської молоді; забезпечення комфортності шкільного навчально-виховного середовища; проводиться цілеспрямована робота зі всіма суб’єктами навчально-виховного процесу: педагогами, вихованцями та їх батьками.
Робота з дітьми будується за напрямами: діагностика, що спрямовується на виявлення здібностей та обдарувань; робота з розвитку творчого потенціалу особистості; визначення стратегії індивідуального розвитку дитини; психолого-педагогічна корекція.
Діагностичні обстеження проводяться з метою визначення загальних і спеціальних здібностей вихованців для спрямування їх навчально-творчої діяльності за відповідними напрямами шкільної освіти; визначення впливу навчально-виховного процесу на розвиток творчої особистості.
Широкого застосування в роботі з дітьми та підлітками набувають тренінгові програми, спрямовані на розвиток пізнавальних процесів і комунікативно-творчих здібностей вихованців. У системі роботи територіальних відділень Малої академії наук України тренінгові програми реалізовуються з метою формування психологічної готовності слухачів до участі в конкурсах-захистах науково-дослідницьких робіт. З усіма категоріями вихованців проводяться індивідуальні та групові консультації. Особлива увага приділяється роботі з дітьми «групи ризику».
З педагогічним колективом здійснюється планова психодіагностична, консультативно-просвітницька та методична робота.
Також практичним психологом надаються індивідуальні та групові консультації з питань оптимізації навчально-виховного процесу, специфіки роботи з вихованцями «групи ризику», з творчо та інтелектуально обдарованими дітьми та підлітками, з батьками вихованців. Взаємодія між психологічною і методичною службами здійснюється через узгодження науково-методичної роботи, засідань педради, методичних об’єднань тощо.
Робота з батьками, посідає особливе місце в діяльності психологічної служби. Вона спрямовується на збагачення батьків психолого-педагогічними знаннями про вікові закономірності розвитку дитини та її особистісні характеристики; інформування про результати, отримані в процесі діагностичних обстежень, корекційно-розвивальної роботи; корекцію дитячо-батьківських стосунків; залучення батьків до спільної навчально-творчої діяльності під час тренінгів, заходів, гурткових занять, визначення стилів сімейного виховання дітей і підлітків.
Одним із пріоритетних напрямів роботи психологічної служби є превентивна діяльність і створення психолого-педагогічної системи роботи щодо збереження та зміцнення здоров’я вихованців. Особлива увага надається профілактиці ВІЛ/СНІДУ та активній інформаційно-роз’яснювальній роботі серед вихованців різних вікових категорій. Діти залучаються до участі у акціях, спрямованих проти наркоманії та алкоголізму; в конкурсах учнівських творчих робіт на тему здоров’я; в проведенні днів та тижнів здоров’я.

Отже, робота психологічної служби у Свіршковецькій ЗОШ І-ІІІ стпенів працює у напрямку психологізації, гуманізації шкільного мікросоціуму, що виявляється у його особистісній зорієнтованості; спрямованості на те, щоб кожний вихованець став повноцінним, самодостатнім, творчим суб’єктом діяльності, вільною і самодіяльною особистістю.

Немає коментарів:

Дописати коментар