Психологічна
служба освітньої установи є інтегративним явищем, що являє собою єдність
чотирьох складових або аспектів, – наукового, прикладного, практичного та
організаційного.
Місією психологічної служби є створення
психолого-педагогічних умов, які забезпечують духовний розвиток кожної
особистості що є складовою навчально–виховного процесу, її душевного комфорту,
що лежить в основі психологічного здоров’я та гармонійного функціонування в
умовах ефективної та продуктивної діяльності закладу освіти.
Основні
види діяльності практичного психолога: психологічна просвіта; психологічна профілактика;
психологічне консультування; психологічна діагностика;
корекційно–відновлювальна та розвивальна робота.
Психологічна
служба покликана підвищувати психологічну культуру вчителів та учнів,
забезпечувати належний рівень їхньої психологічної компетенції, сприяти
психологічній підтримці навчально – виховного процесу та допомагати у
розв’язанні різноманітних особистих і професійних проблем, які мають
психологічне підґрунтя.
Професійні
дії практичного психолога реалізуються в таких основних видах діяльності:
Діагностика: соціальне і психолого-педагогічне обстеження всіх
учасників навчального процесу; моніторинг змісту та умов індивідуального
розвитку дітей та підлітків, визначення причин, що утруднюють розвиток та
навчання.
Профілактика: систематична робота, спрямована на попередження
відхилень у розвитку особистості, профілактику виникнення конфліктів та проблем
у міжособистісних стосунках тощо.
Психологічна експертиза: визначення психічних якостей, здібностей та
перспектив розвитку особистості, структури та змісту спілкування в колективі у
відповідь на запити різних органів управління системи освіти, оцінка
психолого-педагогічної ефективності нових технологій навчання та виховання
тощо.
Психологічна прогностика: проектування змісту та напрямків
індивідуального розвитку дитини, складання на цій основі життєвих планів,
визначення тенденцій розвитку групи, міжгрупових процесів, освітньої ситуації в
цілому, участь у плануванні освітньої політики тощо.
Консультативно-методична допомога всім учасникам навчально-виховного процесу з
питань навчання та виховання, розвитку дітей та допомога органам державного
управління освіти в оцінці професійної придатності педагогічних та
управлінських кадрів.
Психолого-педагогічна корекція: здійснення психолого-педагогічних заходів для усунення відхилень в
індивідуальному розвитку та поведінці, у міжособистісних та міжгрупових взаєминах,
формування адекватної життєвої перспективи, подолання різних форм девіантної
поведінки тощо.
Психологічна просвіта: підвищення психологічної культури всіх
учасників навчально-виховного процесу, роз'яснення змісту, завдань
психологічної служби тощо.
Соціально-психологічна реабілітація: надання психолого-педагогічної допомоги
учасникам навчально-виховного процесу, які перебувають у кризовій ситуації,
перенесли психічні травми, стреси, тяжкі хвороби тощо з метою адаптації до
нових умов.
Основні
напрямки роботи психологічної служби в школі такі:
- Готовність до школи. Адаптація учнів.
- Робота з дітьми, які потребують особливої уваги.
- Психологічна підтримка обдарованих дітей.
- Психологічний супровід професійного
самовизначення.
- Робота з педагогічним колективом.
- Формування психологічного здоров’я учнів,
психологічна просвіта.
Актуальність
психологічного супроводу навчально-виховного процесу у Cвіршковецькій ЗОШ зумовлена
новими соціальними вимогами, стратегічними змінами розвитку освіти України та загальносвітовими
тенденціями. Забезпечуючи
психологічну складову організації шкільного навчально-виховного середовища
практичний психолог намагається забезпечувати створення умов для розвитку
індивідуальності кожного вихованця, формування в них готовності до самостійного
життя.
Психологічна
служба закладу є основною ланкою в системі соціального і психологічного
забезпечення сучасного шкільного навчального закладу. Основною метою діяльності психологічної служби є
сприяння збереженню та зміцненню здоров’я вихованців, підвищення їх адаптивних
можливостей, створення умов для повноцінного й гармонійного розвитку всіх
учасників навчально-виховного процесу, посилення розвивального і виховного
компонентів шкільної освіти. Діяльність
спеціаліста психологічної служби спрямована на забезпечення, захист прав і
свобод дітей та учнівської молоді; забезпечення комфортності шкільного
навчально-виховного середовища; проводиться цілеспрямована робота зі всіма
суб’єктами навчально-виховного процесу: педагогами, вихованцями та їх батьками.
Робота з
дітьми будується за напрямами:
діагностика, що спрямовується на виявлення здібностей та обдарувань; робота з
розвитку творчого потенціалу особистості; визначення стратегії індивідуального
розвитку дитини; психолого-педагогічна корекція.
Діагностичні
обстеження проводяться з метою
визначення загальних і спеціальних здібностей вихованців для спрямування їх
навчально-творчої діяльності за відповідними напрямами шкільної освіти;
визначення впливу навчально-виховного процесу на розвиток творчої особистості.
Широкого застосування в роботі з дітьми та підлітками
набувають тренінгові програми, спрямовані на розвиток пізнавальних процесів і
комунікативно-творчих здібностей вихованців. У системі роботи територіальних
відділень Малої академії наук України тренінгові програми реалізовуються з
метою формування психологічної готовності слухачів до участі в
конкурсах-захистах науково-дослідницьких робіт. З усіма категоріями вихованців
проводяться індивідуальні та групові консультації. Особлива увага приділяється
роботі з дітьми «групи ризику».
З
педагогічним колективом здійснюється
планова психодіагностична, консультативно-просвітницька та методична робота.
Також практичним психологом
надаються індивідуальні та групові консультації з питань оптимізації
навчально-виховного процесу, специфіки роботи з вихованцями «групи ризику», з
творчо та інтелектуально обдарованими дітьми та підлітками, з батьками
вихованців. Взаємодія між психологічною і методичною службами здійснюється
через узгодження науково-методичної роботи, засідань педради, методичних
об’єднань тощо.
Робота з
батьками, посідає особливе місце в
діяльності психологічної служби. Вона спрямовується на збагачення батьків
психолого-педагогічними знаннями про вікові закономірності розвитку дитини та
її особистісні характеристики; інформування про результати, отримані в процесі
діагностичних обстежень, корекційно-розвивальної роботи; корекцію
дитячо-батьківських стосунків; залучення батьків до спільної навчально-творчої
діяльності під час тренінгів, заходів, гурткових занять, визначення стилів
сімейного виховання дітей і підлітків.
Одним із пріоритетних напрямів роботи психологічної
служби є превентивна діяльність і створення психолого-педагогічної системи
роботи щодо збереження та зміцнення здоров’я вихованців. Особлива увага надається профілактиці ВІЛ/СНІДУ та активній
інформаційно-роз’яснювальній роботі серед вихованців різних вікових категорій.
Діти залучаються до участі у акціях, спрямованих проти наркоманії та
алкоголізму; в конкурсах учнівських творчих робіт на тему здоров’я; в
проведенні днів та тижнів здоров’я.
Отже, робота психологічної служби у Свіршковецькій ЗОШ І-ІІІ
стпенів працює у напрямку психологізації, гуманізації
шкільного мікросоціуму, що виявляється у його особистісній зорієнтованості;
спрямованості на те, щоб кожний вихованець став повноцінним, самодостатнім,
творчим суб’єктом діяльності, вільною і самодіяльною особистістю.
Немає коментарів:
Дописати коментар